Kahvila-myymälä Teehetki remontoi ja avasi liiketilansa Kauppahalliin hurjalla vauhdilla. Taustalla on vuosikymmenten kiinnostus ja asiantuntemus kiinalaisen teen saloista. Artikkelin kuvassa työntekijä Satu Niemi.
Teehetken tarina kauppahallissa alkoi melkoisella rytinällä. Aiemmin matkailualan yrittäjänä työskennelleen Rubyn idea omasta teepuodista heräsi hänen keskustellessaan ystävänsä Yanan Lin kanssa, joka pyörittää Mala Master -ravintolaa samaisessa kauppahallissa.
Mala Masterin vieressä sattui olemaan tyhjä liiketila, johon kaivattiin nimenomaan itämaista teekulttuuria, joten yksi asia johti toiseen ja pian Ruby huomasi lupautuneensa avaamaan kokonaan uuden yrityksen kahdessa viikossa!
Kuin ihmeen kaupalla Teehetki avautui pikavauhdilla tuohon liiketilaan ja nyt se palvelee kaikkia teestä innostuneita asiakkaita – ja toki kaikkia niitä varovasti kiinnostuneitakin, jotka vasta tutustuvat harrastukseen.
Teehetken erikoisuus on nimenomaan kiinalainen tee, mutta hyvin monissa erilaisissa muodoissa.
”Myymme vain teetä. Sitä voi tilata joko valmiina kupissa paikan päällä tai ostaa lehtinä mukaan kotiin, mutta tuotteet eivät sisällä minkäänlaisia lisäaineita vaan ovat puhtaita sekä maultaan että koostumukseltaan.”, Ruby sanoo.
Yrittäjä itse on syntyjään kiinalainen, joten hänellä on teekulttuuri veressä. Hän on asunut Suomessa jo 20 vuotta, mutta uuteen aluevaltaukseensa hän suhtautuu innostuneella jännityksellä. Sen osalta, mitä hänen tuoreet asiakkaansa Teehetkeltä kaipaavat, hän oppii vähitellen näitä palvelemalla.
”Tämä on tutkimusmatka myös minulle itselleni, sillä en vielä tunne suomalaisia teemarkkinoita erityisen hyvin. Vahvuutemme on se, että olemme itse tuotteen eksperttejä ja meillä on hyvät suhteet tuotteiden maahantuojiin ja paljon asiantuntemusta käytössämme.”
Vaikka suomalaiset markkinat ovatkin verrattain tuntematon alue, Teehetkellä on yksi vahvuus, jota ei voi oppia nopeasti, vaan se pitää hallita pitkäjänteisen harrastamisen myötä.
”Se asia, josta meillä ei ole epäilystäkään, on tuotteemme”, Ruby tiivistää asian.
”Meillä on vuosikymmenten teeintoilijoina vahva luotto teehemme ja siihen, että tunnistamme hyvät raaka-aineet. Osaamme myös antaa asiakkaillemme vinkkejä, miten tee kannattaa kotona valmistaa.”
Teehetkellä on suunnitteilla myös verkkokauppatoimintaan laajentaminen, mutta juuri tällä hetkellä Itis vaikuttaa heille parhaalta mahdolliselta paikalta toimia.
”Meidät on otettu täällä hyvin vastaan. Tämä on mielenkiintoinen ympäristö, jossa meillä on todella mukavia naapureita ja asiakkaita. Kansainvälisyys on kiva lisämauste, sillä suomalaiset ovat niin hiljaisia ja ujoja, että on hyvä, että ympärillä on myös niitä, jotka tykkäävät jutella enemmän”, Ruby nauraa.