Kauppahallin Fazer Caféssa on 60 asiakaspaikkaa. Kahvila on avoinna viikon jokaisena päivänä.
Siinä on jotain tuttua, jotain uutta ja jotain sinistä. Yli kymmenen vuotta Itiksen asiakkaita kestittänyt Fazer Café muutti uuden kauppahallin yhteyteen toukokuun puolivälissä.
Fazer Retail Finlandin toimitusjohtaja Miika Kostilainen kertoo, että muutto kauppahalliin tuli hyvään saumaan, sillä vanha H&M -vaatekauppaa vastapäätä sijainnut kahvila olisi joka tapauksessa kaivannut mittavaa remonttia. Nyt urakalta vältyttiin, ja samalla tilalle saatiin entistä ehommat tilat. Sellaiset, joista löytyy istumapaikkoja rauhaa ja yksityisyyttä kaipaaville sekä niille, jotka haluavat seurata kauppakeskuksen elämää paalupaikalta. Samalla koko kahvilamiljöön värimaailma muuttui harmoniseksi ja tuolit pehmeämmiksi.
”Asiakkailta on tullut paljon kiitosta sekä sijainnista että viihtyvyydestä. Samalla asioinnista on tullut sujuvampaa, kun kassoja on käytössä yhden sijaan kolme”, yli 15 vuotta Fazerin palveluksessa ollut Kostilainen kertoo.
Ajan saatossa legendaarinen Fazer Café on juurtunut itähelsinkiläiseen kauppakeskukseen niin hyvin, että pullakahvit kuuluvat monen kanta-asiakkaan päivärutiineihin. Niitä ei tarvitse jatkossakaan muuttaa, sillä kahvilan sijainti useamman eri kulkuvirran risteyksessä on yhä keskeinen. Kostilaisen mukaan Fazer Café -kahviloiden salaisuus piilee asiakkaiden kuuntelemisessa ja tinkimättömässä laadussa, joka näkyy myös Itiksen uudessa kahvilassa ja sen tuotevalikoimassa.
”Olemme aina pystyneet tekemään jotakin uutta ja mielenkiintoista. Yhdistämme Fazerin tuttuja brändejä kahvilaelämyksiksi, esimerkkinä vaikka Geisha Ice Latte”, Kostilainen sanoo.
Hänen mukaansa Itiksen kahvilan lounastuotteet ovat osoittautuneet vetonaulaksi, joka houkuttelee asiakkaita luokseen samaan tahtiin kuin artesaanileipomossa valmistetut leivokset ja pullat. Uuniperuna-annoksia on uudistettu, joten Kostilainen kannustaa maistamaan erityisesti niitä. Myös ranskalaisen leivontaperinteen mukaan valmistetut avoleivät saavat oman mainintansa. Kaiken keskiössä ovat kotimaiset vastuullisesti tuotetut raaka-aineet.
”Meidän eniten myydyin kakku on Itiksessäkin on Fazerin Sininen -suklaasta syntyvä suklaakakku. Siinä yhdistyy todellinen herkullisuus ja ikoninen brändi.”
Kostilainen povaa kahvilalle pitkää tulevaisuutta Itä-Helsingissä ja erityisesti Itikessä, jonka ”Tilaa olla sinä” -slogan istuu myös Fazerin arvoihin kuin suklaakonvehti kahvikupin kylkeen.
”Haluamme olla Itiksessä nyt ja tulevaisuudessa.”