Itis hyvinvointia edistämässä

artikkeli Päivitetty 25.7.2024

Suomalaisista 64 % kokee, että liikuntapaikkojen keskeisellä sijainnilla on merkittävä rooli hyvinvoinnin lisääntymisessä.

Hyvinvointipalveluiden sijoittumisella keskeisille paikoille on suuri merkitys arjen hyvinvoinnin kannalta. Kauppakeskus Itiksen selvityksessä vastaajat pääsivät kertomaan, kuinka kauppakeskuksissa sijaitsevat hyvinvointipalvelut voivat lisätä hyvinvointia entisestään. Kauppakeskus Itis kutsuu kaikki maaliskuun lopulla hyvän olon päivään kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja.

Liikunta- ja hyvinvointipalveluiden sijoittuminen keskeisille ja arjen kannalta käteviin paikkoihin tekevät liikkumisesta helpompaa arjen keskellä, kertoo tuore selvitys. Kauppakeskus Itiksen tekemän selvityksen mukaan yli 70 % vastaajista kokee, että liikuntapaikkojen sijoittuminen hyvien kulkuyhteyksien äärelle lisää liikunnan ja hyvinvoinnin määrää omassa arjessa. 54 % vastaajia puolestaan kertoi arjen helpottuvan, kun muut ostokset ja asiat voi hoitaa liikuntaharrastuksen kanssa samasta paikasta. Vastaajista 46 % uskoi myös, että liikunta- ja hyvinvointipaikkojen sijoittuminen kauppakeskuksiin madaltaa kynnystä liikkua ja kokeilla uusia lajeja.

Vastaajista 37 % kertoi heitä lähimpänä sijaitsevasta kauppakeskuksesta löytyvän terveelliseen ruokaan keskittyviä kauppoja ja ravintoloita, ja lähes yhtä moni (36 %) kertoi lähimpänä sijaitsevasta kauppakeskuksesta löytyvän kuntosali. Terveelliseen ruokaan keskittyvät paikat olivat tutkimukseen vastanneiden mukaan asia, jota he hyvinvointipalveluista useimmiten lähimpänä sijaitsevaan kauppakeskukseen toivoisivat. Kuntosalit olivat vastanneiden keskuudessa kolmanneksi toivotuin hyvinvointipalvelu, ja toiseksi eniten kauppakeskuksiin toivottiin hieronnan kaltaisia hyvinvointi- ja rentoutuspalveluita. Kuntosaleja toivoivat vastaajista erityisesti 16-24 -vuotiaat, kun taas 25-34 -vuotiaat toivoivat kauppakeskuksiin etenkin erilaisia muita harrastuspalveluita ja harrastuksiin liittyviä myymälöitä. Erityisesti naisten osuus korostuu siinä, ketkä hyvinvointipalveluita kauppakeskuksiin toivovat.

Toiveissa: laajempia aukioloaikoja ja kokeilukertoja kauppakeskusten hyvinvointipalveluiden pariin

Vastaajista lähes joka toinen toivoo kauppakeskusten hyvinvointipalveluiden laajenevan ja monipuolistuvan tulevaisuudessa. Kauppakeskuksissa sijaitsevien hyvinvointipalveluiden aukioloaikojen laajentumista puolestaan toivoo 39 % vastaajista, ja laajat aukioloajat ovat tärkeitä etenkin 16-34 -vuotiaille vastaajille.

Hiukan vajaa puolet vastaajista toivoo, että kauppakeskuksissa sijaitsevat hyvinvointipalvelut huomioisivat perheet entistä monipuolisemmin esimerkiksi lastenhoitoa tarjoamalla liikuntahetken ajaksi. Naisten osuus perheiden laajempaa huomioimista toivovista on kaksinkertainen miehiin nähden.

54 % vastaajista kokeekin, että kauppakeskuksen tarjoamat erilaiset hyvinvointipalvelut edistävät heidän asuinalueensa asukkaiden hyvinvointia.

– On hienoa nähdä, että suomalaiset näkevät tärkeäksi sen, että kauppakeskukset tarjoavat mahdollisuuksia syödä terveellisesti, liikkua monipuolisesti ja voida hyvin. Me Itiksessä haluamme olla kauppakeskuksen kävijöiden arjessa läsnä mahdollisimman monipuolisesti, ja siksi myös hyvinvoinnista huolehtiminen erilaisin keinoin on meille tärkeää. Keskeisen sijaintimme ansiosta Itis pystyy olemaan aktiivisesti arjessa läsnä ja tekemään hyvinvointia edistävien valintojen tekemisen mahdollisimman helpoksi. Itiksestä löytyykin liikkujalle ja hyvinvoinnista kiinnostuneelle monenlaisia palveluita kuntosalista muihin harrastusmahdollisuuksiin ja terveellistä ruokaa tarjoaviin kauppoihin ja ravintoloihin, kauppakeskusjohtaja Christoffer Jansén kertoo.

*Itiksen tutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 4.-9.3.2022 välisenä aikana.

Siihen vastasi 1000 suomalaista ja vastaajajoukko kiintiöitiin väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Bilendi on Suomen Markkinatutkimusliiton ja ESOMAR:in jäsenyritys.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Johanna Tolppola
Marketing & PR Manager, CC Real GmbH
+358 40 774 0191, j.tolppola@cc-real.com

Kauppakeskus Itiksessä asioi vuosittain yli 17 miljoonaa asiakasta, joita palvelee yli 120 myymälää, 40 kahvilaa ja ravintolaa sekä kymmeniä kaupallisia ja julkisia palveluita. Itiksessä sijaitsee myös Suomen ainoa IMAX®-elokuvateatteri Finnkino Itis. Kauppakeskus Itiksen omistavat ja sitä operoivat NHP Investments ja CC Real. www.itis.fi

Haulla "{{ searchterm }}" ei löytynyt tuloksia.

Tarkista hakusi kirjoitusmuoto tai kokeile toista hakutermiä.