Lokakuussa alkava Astetta alemmas -kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia säästämään energiaa. Itis vastaa haasteeseen jo ennen lämmityskauden alkua konkreettisilla toimenpiteillä.
Kauppakeskus Itiksessä energiansäästötoimenpiteet ovat jatkuvan kehittämisen keskiössä. Energiankulutusta tarkkaillaan ja optimoidaan vuoden ympäri.
Itis etsii aktiivisesti niin isoja kuin pienempiäkin aiheita, joilla on vaikutusta energiansäästöön. Muun muassa lämmityskaudella Itiksen yleisten tilojen lämpötiloja lasketaan, ja laitteistojen käyntiaikoja muokataan todellisen tarpeen mukaan, kuten ilmanvaihdon määrää ja liukuportaiden käyntiaikoja säätelemällä henkilömäärään pohjautuen.
“Nykytilanne haastaa löytämään energiansäästökohteita entistä aktiivisemmin. Jo tehtyjen toimenpiteiden lisäksi käymme esimerkiksi läpi kiinteistön alueella olevan valaistuksen ja uudistamme sitä tarvittaessa energiatehokkaampaan suuntaan. Tämä on meillä vakiintunut toimenpide, mutta nyt toteutamme päivityksiä nopeutetulla aikataululla”, Itiksen kauppakeskusjohtaja Christoffer Jansén kertoo.
“Haluamme omalla esimerkillämme kannustaa järkevään energiankäyttöön. 200 000 neliömetrin kokoisena kauppakeskuksena toimenpiteidemme merkitys moninkertaistuu. Haluamme auttaa myös vuokralaisiamme säästämään energiaa tarjoamalla heille räätälöityjä energiansäästövinkkejä. Nyt tavoitteenamme on saada aikaan kymmenen prosenttia energiansäästöä”, Jansén sanoo.
Motiva, Energiavirasto, työ- ja elinkeinoministeriö, valtioneuvoston kanslia, ympäristöministeriö ja Sitra käynnistävät energiansäästökampanjan lokakuussa Energiansäästöviikolla. Kampanjassa suomalaisia kannustetaan säätämään energiankulutustaan astetta alemmas. Tavoitteena on saavuttaa merkittävä energiansäästö.