Itis rakensi ensimmäisenä suomalaisena kauppakeskuksena markkinointikampanjan ramadanin ja id al-fitr -juhlan ympärille. Kampanja huipentui suureen perhetapahtumaan, joka kasvatti kauppakeskuksen päiväkohtaista kävijämäärää arviolta 5 000 asiakkaalla. Itiksen kauppiaista yli 70 prosenttia toivoo kauppakeskuksen huomioivan muslimien juhlakauden jatkossakin.

Kauppakeskus Itis järjesti perhetapahtuman ramadanin päättymistä juhlistavana id al-fitr -päivänä keskiviikkona 6.7. Ohjelmassa oli kasvomaalausta, hennatatuointeja, kalligrafia-piste, pomppulinna sekä Itiksen maskotin Riehulin disko lapsille. Lisäksi Itiksen asiakkailla oli mahdollisuus saada itseään askarruttaviin kysymyksiin vastaus ”Kysy muslimilta mitä vaan” -pisteellä. Koko ramadan-kuukauden ajan kauppakeskuksen liikkeissä oli tarjouksia.

Kävijämäärät kasvoivat, liikkeet toivovat kampanjalle jatkoa

‒ Itiksessä vieraili id al-fitr -tapahtumapäivänä kävijälaskureidemme mukaan 55 781 asiakasta, mikä on noin 5 000 asiakasta enemmän kuin vastaavana päivänä edellisvuonna. Heinäkuun keskiviikkojen keskiarvoon verrattuna asiakkaita oli 12 prosenttia enemmän, kertoo Itiksen markkinointipäällikkö Anna Homén.

Kokonaisuudessaan Itiksen kävijämäärä oli kesäkuussa 2 prosenttia plussalla ja heinäkuun ensimmäiset päivät (1.–5.7.) 11,2 prosenttia. Kuukausikohtaisia myyntejä kaikki myymälät eivät vielä ole raportoineet, joten myynnin kehitystä analysoidaan myöhemmin.

Itiksen liikkeille lähetettiin id al-fitr -tapahtuman jälkeen kysely, jossa kysyttiin näkyikö kampanja asiakasmäärissä ja toivovatko liikkeet Itiksen huomioivan muslimien juhlakauden jatkossakin.

‒ Kyselyyn tähän mennessä vastanneista liikkeistä 42 prosenttia ilmoitti asiakasmäärän kasvaneen, 44 prosenttia vastasi asioinnin pysyneen ennallaan ja 7 prosenttia sanoi asiakasmäärän laskeneen. Enemmistö, 73 prosenttia, toivoo kauppakeskuksen toteuttavan vastaavan sesonkikampanjan myös ensi vuonna, Homén kertoo.

Espresso Housen Coffee Shop Manager Casimir Reincke oli tyytyväinen id al-fitr -päivän perhetapahtumaan.

‒ Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja veti paljon vieraita kauppakeskukseen. Meillä Espresso Housessa oli varsin vilkas päivä eilen. Mielestäni on myös myönteistä, että eri kulttuureita ja niiden perinteitä huomioidaan, Reincke kommentoi.

 Kampanjan jatko linjataan yhdessä yrittäjien kanssa

Ramadanin ja id al-fitr -juhlan mahdollisesta huomioimisesta myös jatkossa keskustellaan yrittäjien ääntä käyttävässä yrittäjäyhdistyksen hallituksessa. Homénin mukaan asiasta tehdään tarkempi analyysi ja päätös myöhemmin.

‒ Itiksessä on kesälomien jälkeen luvassa paljon tapahtumia, mm. rap-artisti Uniikin keikka 13.8. ja kauppakeskusale syyskuussa. Lisäksi huomioimme Halloween-juhlan, pyhäinpäivän, isänpäivän, Yhdysvalloista Suomeen rantautuneen Black Friday –alepäivän ja tietenkin joulun. Analysoimme myös nämä kampanjat ja sen pohjalta suunnitellaan ensi vuoden markkinointikalenteri. Esimerkiksi Lontoon kauppakeskuksissa id-juhla on vakiintunut osaksi kauppakeskusmarkkinointia.

 

Lisätietoja:
Anna Homén, markkinointipäällikkö, Kauppakeskus Itis, puh. 050 403 4220, anna.homen@wereldhave.com

 

Kauppakeskus Itis
Itis on Suomen suurin kauppakeskus, jossa on lähes 120 myymälää, yli 50 palvelua ja kymmeniä ravintoloita sekä kahviloita. Itis on viimeisten kolmen vuoden aikana uudistettu täysin ja uudessa Itiksessä asioi vuosittain lähes 17 miljoonaa asiakasta. Itiksessä on panostettu eritoten lapsiperheiden viihtymiseen avaamalla 300 neliömetrin kokoinen sisäleikkipuisto Leikkiasema sekä esittelemällä Riehuli, Itiksen maskotti, joka tanssittaa lapsia Riehuli-discossa aina lauantaisin. Kauppakeskus Itiksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V. http://www.itis.fi

 

Takaisin

Medialle

Lapset yhdessä id-al-fitr -juhlissa
Lapset ilmapallojen kanssa id-al-fitr -tapahtumassa
Lapset pomppulinnassa id-al-fitr -tapahtumassa
Juhlimassa ramadanin loppumista
Kasvomaalauspisteellä
Id-al-fitr -tapahtumassa jaettiin ilmapalloja